fredag 5 juli 2013

Avgipsat

Idag kom gipset ner på den första väggsektionen. Det är den östra delen av bakre väggen som klätts av. Nu ska syllen få luftas några dagar för att få ner fukthalten så mycket som möjligt, sen ska väggen kläs på igen. Denna gången hoppas jag verkligen att det får vara torrt och fint i hundra år! Minst! :). Jav och hans farbror har fått en full arbetsdag och jag är så tacksam för att det stabila vädret håller i sig. SMHI hade varnat för regn idag men ännu lyser det med sin frånvaro. Innan grabbarna stängde bygget för dagen har de också hunnit fästa ihop den inre och den yttre stommen.
Jag har rivit panel på den sista av de två tornsektionerna som legat inne på bygget. Jag kom inte åt riktigt allt dock eftersom en hel del panel har travats ovanpå den. Det känns lite motigt att behöva flytta plankor hit och dit hela tiden för att kunna jobba. Jag längtar efter ett helt och rent golv av OSB-skivor. Till att börja med.
Jag tog en paus och klättrade upp på mellanbjälklaget för att titta på killarna när de jobbade. Det var häftigt att få se berget lite från ovan. Det slog mig att det känns som att vi är helt ensamma på berget när man tittar åt det hållet. Ingen granne så långt ögat når när man tittar norrut! Det får mig att ångra att vi inte har planerat för några fönster alls på norrväggen. Vi får se om vi förbereder en framtida fönsterinsättning innan vi slår på ny fasadbeklädnad :).

Jag lyckas aldrig riktigt fånga Jav på bild! Här gömmer han sig lite bekvämt bakom stegen. Jag sitter på mellanbjälklaget och tittar ut. Älskar utsikten! Om man redan har trettio fönster kanske inte ett litet fönster till gör någon skada.. eller? :).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar