onsdag 8 augusti 2012

Idag var en bra dag!


Idag sken solen men någon riktig värme har det inte varit. Viggo är fortfarande hos mormor och morfar så Jav och jag har för första gången haft en hel dag på oss att bygga. Det har rullat på rätt bra och det är lite tacksammare att jobba med bjälklaget eftersom man ser resultat så snabbt. Idag har vi hunnit lägga bjälklag på husets nordvästra del och man kan se att vi kryper allt närmare husets mitt. Jag är återigen glad att Jav inte är höjdrädd, han fixar och trixar med det mesta hur lätt som helst.



Jav dinglar ledigt 4 meter över marken för att passa in bjälklaget från det västra tornet.





Och står med ett ben på vardera sidan om vad som i framtiden kommer att bli dörren in till "källarutrymmet" i det västra tornet. Och ja, vi är fortfarande på 4 meters höjd. Huga!

Apropå det här med säkerhet så har Jav konsekvent valt bort de arbetsskor han köpte förra sommaren. Varför vet jag faktiskt inte! Hela sommaren har han traskat runt på bygget i sina gamla 80-kronors sandaler. Trots att man nu och då hör honom beklaga sig högt då han snubblat och sparkat in tårna i något. Får se om inte sandalerna kommer att ta semester snart.

Arbetsskor

Snygg solbränna

Med bjälklaget på plats börjar jag kunna se att det faktiskt kommer att bli något av allt vi jobbar med. Grannens barn var uppe på berget och lekte tidigare idag och gossen tyckte allt att vi byggde en finfin uteplats :). Så om det inte blir något annat av det hela så har vi i alla fall snart Skellefteå kommuns vräkigaste altan!

Bjälklaget i annat perspektiv



 Min dotter är hos oss i veckan och igår fick jag henne att hjälpa till lite grann med borrandet och skruvandet. Jag försökte motivera henne med hur häftigt det skulle låta att berätta för träslöjdsmajjen i höst att hon faktiskt ägnat sommarlovet åt husbygge. Hon var dock måttligt imponerad av det argumentet och valde istället att sitta och läsa en stund på vad som så småningom kommer att bli vårt köksgolv. Det känns roligt och värdefullt att kunna involvera barnen i bygget! Det här blir ju inte bara mitt och Javs hus, det är ju allas hus.


I närmare 12 timmar har vi varit på bygget idag! Jag för min del är nöjd med mig själv och min insats. Imorgon hoppas vi på en lika bra dag så kanske bjälklaget är på plats innan veckan är slut. I början på nästa vecka borde materialet till ytterväggarna komma så kanske kanske kan vi påbörja det jobbet nästa vecka. Håll tummarna!

På bjälklaget har vi lagt det impregnerade virket som egentligen ska vara inre och yttre syll. Men det blir ju en så fin arbetsyta i väntan på!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar