onsdag 28 juni 2017

Full fart på bygget

Så har vår danska förstärkning anlänt. Svärfar har kommit varje sommar de senaste sju åren och det börjar vara ett av våra säkraste sommartecken. När det närmar sig skolavslutning så brukar barnen fråga när farfar ska komma. I söndags anlände han och Javs lillebror. På måndag kom Jav hem med sin farbror och sin kusin. Huset är fyllt till bristningsgränsen vilket är både fantastiskt kul men det för också med sig en hel del extra markservice.

Igår störtregnade det med korta uppehåll så då blev det mest arbete invändigt på bygget. Jav och hans kusin lyfte den första limträbalken på plats. Hans farbror städade upp runt bygget (trots ösregnet) och svärfar och svåger flyttade ut sten från grunden. Jag var bara på besök på bygget igår men det var härligt att konstatera att mina känslor för bygget just nu är glädje och tillförsikt och inte längre ångest och motvilja.

Idag har det tack och lov varit fint väder. Jag började måla men sedan tog svärfar och farbror över målningen. Nu är två tredjedelar av baksidan målad! Själv kröp jag ner under grunden och dammsög sågspån istället. Jag tycker bäst om att arbeta ensam. Då kan jag stoppa hörlurar i öronen och stänga ute allt annat. Längtar efter nya P3 dokumentärer. Jav och kusin har fortsatt lyfta och fästa limträbalkar under altanen. Svåger har städat upp i det som ska bli sovrummet på nedervåningen. Det blir fint att få lite friare yta att röra sig på.

 Trots många försök så lyckades jag inte få kusin på bild!
Limträbalk på plats dock :)

Jag fascineras fortfarande av höjdskillnaderna på bygget

 Syns inte riktigt hur mycket sågspån som fanns från början

 Men det syns i alla fall tydligt vad fint det blir utan sågspån!

 Svåger i vardagsrummet på övervåningen.

 Min älskade man håller i stegen åt mig när jag (fegisen)
klättrar upp och ner

 Här ska vårt kök ligga. Spånskivor längst in i hörnet
väntar på att läggas ut

 Matplatsen

 Utburen sten längst ner till höger i bild. 

Utsikt från matplatsen i ruskväder

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar