måndag 11 juni 2012

11 juni

Lite smått kan jag nog tycka att sportvärlden borde ta paus när vi håller på att bygga hus. Vem kom till exempel på idén att lägga både fotbolls-EM och sommar-OS samma sommar? Som tur är har Jav radio i sina hörselkåpor så att han både kan jobba och lyssna på fotboll samtidigt. Om Danmark däremot skulle gå längre än gruppspel, då kan det bli tufft för oss! Han har varit hemma med barnen idag och kom inte ut på bygget förrän klockan 21. Jag är glad att han kom ut alls, varje minut räknas. Själv satt jag mest inne i soffan och frös efter en promenad tidigare ikväll. Till slut kom jag mig i alla fall ut med kameran för att dokumentera dagen lite.

Ruggigt väder idag!

 När jag väl kom upp kunde jag inte låta bli att gräva lite i mina återigen vattenfyllda hål från igår. När jag satt där och försökte tömma vatten och gräva upp jord och sand så slog det mig plötsligt vilken skillnad det är på arbetsredskapen vi arbetar med uppe på berget. Jav med en borrhammare och jag med en plastspade från Lakkapää.. men det är ju inte storleken (eller priset) som räknas!


Jav han gjuter och gjuter. Det är ett rätt tufft jobb. Han bär murarhinkar med betong upp på berget där han sen blandar med vatten. Det krävs en hel del vändor för att fylla en balja! Dagtid använder han oftast vår inlånade gamla betongblandare men efter klockan 19-20 någonstans så vill han inte längre leva om så mycket. Då blandas betongen för hand. Elvisp-metoden som jag kallar det.



Men se så fint det blir :). Dö, vattenhålen!! Jag önskar att jag slapp jobba heltid under de närmsta veckorna. Tröstar mig dock med att svärfar snart är här och kan hjälpa till istället. Kanske måste jag köpa lite fler spadar innan fredag..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar